Één van onze absolute favoriete songsmeden is Doug MacLeod. De man heeft al ettelijke albums op zijn naam staan die stuk voor stuk aanraders zijn voor de liefhebbers van de akoestische blues. Zijn nieuwste album “Live In Europe” is een fantastische weergave van ’s mans talent. Het was in eerste instantie uitgebracht als DVD “The Blues In Me”, met daarop elf nummers. Deze is inmiddels uitverkocht maar Black and Tan Records had het sublieme idee om van dit weergaloos concert ook een album uit te brengen. Hierop staan negen nummers waarvan acht originele en één cover, waarover later meer. Waarom het tien jaar geduurd heeft om de plaat uit te brengen is ons een raadsel, het gaat immers om de weergave van een, zeg maar intieme, set op 26 en 27 november 2006 in het Wapen van Oude Schans, waar een aandachtig publiek aan tafels gezeten , duidelijk genoot van de warme performance van de troubadour. Enkel Doug en zijn National Guitar, die hij liefdevol “Spook” noemt en zijn kenmerkende linkervoet voor de stomp. Het geeft een perfect beeld weer van MacLeod: met zijn warme stem en zijn smaakvol picking en subtiele slide weet hij aandachtige luisteraars te begeesteren van begin tot einde. Zijn teksten zijn een weergave van zijn eigen ervaringen, zijn belevenissen tijdens het touren, liefde, ontbering en pleziertjes. Verhalend gebracht en met de nodige zin voor humor zoals we van hem gewend zijn. Het is onwaarschijnlijk hoe de man, ondanks zijn hoge koorts die dag en met een stem op halve kracht, dergelijk concert wist neer te zetten. Je voelt als het ware de dankbaarheid en bewondering van het aanwezige publiek. Deze release is ook een knap overzicht van wat de man zo al heeft uitgebracht in zijn carrière. Het openingsnummer “I Want You” en “Home Cookin’” bijvoorbeeld zijn hernemingen van de songs die we ook kunnen aantreffen op zijn sublieme album “Unmarked Road”, terwijl “Bad Magic” en “Turkey Leg Woman” eerder al terug te vinden waren op zijn , eveneens aan te raden, album “Where I Been”. Maar het absolute hoogtepunt op deze uitgave is zonder twijfel het meer dan veertien minuten durende “The New Panama LTD”. Het is Doug’s bewerking van Bukka White’s “Panama Limited” en alleen al deze song verantwoordt de aanschaf van deze uitgave! ’s Mans eigenzinnige versie viel ook al te bewonderen op het album “Little Sin” maar hier spon hij het nog zowat vier minuten langer uit, resulterend in een begeesterend verhaal dat de aanwezigen moeiteloos in de ban weet te houden. Doug MacLeod is een artiest om te koesteren. Met deze “Live In Europe” heb je de kans om, zittend in je zetel en met een stevig glas binnen handbereik, getuige te zijn van een concert van één van de boeiendste akoestische bluesartiesten die je kan aantreffen.